Friday, 25 May 2018

Kereta Zaman Balando

Dutch's Railway-ทางรถไฟวิลันดา

The airport road met the main highway from Padang heading north of the island. From that junction, I saw the railway ran parallel to the road, sometimes crisscrossing.

Arif told me that it was built by the Dutch during the colonial period. Some had been out of service.

ถนนเข้าสนามบินมาบรรจบกับทางหลวงสายหลักจากปาดังที่มุ่งหน้าขึ้นไปทางเหนือของเกาะ จากจุดนั้น ผมสังเกตว่า ถนนมีทางรถไฟคู่ขนานและตัดผ่านหลายครั้ง 

อารีฟบอกว่า ทางรถไฟสายนี้สร้างโดยชาวดัตช์ในสมัยอาณานิคม บางส่วนเลิกใช้งานไปแล้ว


2018-04-12  10:21
Google Map: Photo Location


2018-04-12  10:25
Google Map: Photo Location

Indonesia is the first country in ASEAN to have a railway system, and the second in Asia, only after India. The first railway line operated in Java by the Dutch Governor in 1867. The Dutch were called 'Belando' in Bahaso Minang, 'Balanda' in Bahasa Indonesia or 'Wilanda' in Thai. 

The railway line in West Sumatra was used to transport coal, the important resource in that era, from Sawahlunto mines in the middle of the island to the coastal port at Padang.

อินโดนีเซียเป็นประเทศแรกในอาเซียนที่มีรถไฟใช้ และเป็นที่สองของเอเชียตามหลังอินเดียเพียงประเทศเดียวเท่านั้น โดยทางรถไฟสายแรกเริ่มใช้ที่เกาะชวาเมื่อ พ.ศ. 2410 ตั้งแต่สมัยรัชกาลที่ 4 โดยเจ้าอาณานิคมในสมัยนั้น คือ ชาวดัตช์ ที่ชาวมินังเรียกว่า 'บาลันโด' ภาษาอินโดนีเซียเรียกว่า 'เบอลันดา' หรือ 'วิลันดา' ที่คนไทยใช้เรียกชาวเนเธอร์แลนด์ ฮอล์แลนด์ หรือ ฮอลันดา 

ทางรถไฟในสุมาตราตะวันตกเคยเป็นเส้นทางลำเลียงถ่านหิน ทรัพยากรสำคัญในยุคล่าอาณานิคม จากเหมืองในสะวาลุนโตตอนกลางของเกาะ มายังท่าเรือชายฝั่งที่ปาดัง


2018-04-12  10:28
Google Map: Photo Location


2018-04-12  10:28
Google Map: Photo Location

This railway line was built between 1891-1894, before the first Thai railway which was operated in 1900 during the reign of King Rama V.

Currently, only two routes of the West Sumatra railways are still in service, one is the coastal route from Padang to Pariaman and another one is the mountain scenic route from Padang Panjang to Sawahlunto.

ทางรถไฟสายนี้สร้างขึ้นในช่วง พ.ศ. 2434-2437 ซึ่งก็ยังก่อนทางรถไฟสายแรกของไทยที่เพิ่งเริ่มใช้เมื่อ พ.ศ. 2443 ในสมัยรัชกาลที่ 5

ปัจจุบัน ทางรถไฟในสุมาตราตะวันตกยังใช้ได้เพียงสองเส้นทาง คือ เส้นทางชายฝั่งจากปาดังไปปาริอามัน และเส้นทางสายท่องเที่ยวบนเทือกเขาจากปาดังปันจังไปสะวาลุนโต



2018-04-12  12:09
Google Map: Photo Location


2018-04-12  12:10
Google Map: Photo Location

This part of the railway line from Lubuak Aluang Junction on the plain to Padang Panjang Station on the mountain was out of service from the decaying bridges that built across many gorges and roads. Although non-functioning, these Dutch remnants did remind us what's happened in that period.

ทางรถไฟช่วงจากชุมทางลูบัวะอะลวงบนพื้นราบไปถึงปาดังปันจังบนเทือกเขา ที่ผมกำลังนั่งรถผ่านนี้ ได้เลิกใช้งานไปแล้ว เพราะสะพานที่สร้างทอดข้ามโตรกธารและถนนหลายแห่งชำรุด แต่ก็ยังคงเป็นอนุสรณ์ให้คนเดินทางได้รำลึกถึงช่วงเวลาที่อินโดนีเซียตกเป็นเมืองขึ้นของวิลันดา



2018-04-12  12:14
Google Map: Photo Location

Along the way, I enjoyed looking for the railways, especially the bridges that sometimes were beautifully cross over the road. This was the same feeling when I was a child being in the car from Klong Ngae to Songkhla, enjoyed competing each other who was the first one to spot the railways or the bridges, on the left, right or crisscrossing. But this was quite different from nowadays while driving myself, waiting for the train to pass. 'Why did you make the roads and rails crisscrossing like this.. engineer!'

ผมเพลินกับการมองหาทางรถไฟ โดยเฉพาะสะพานรถไฟที่อยู่ข้างทาง หรือบางทีก็ทอดข้ามถนนอย่างงดงาม ด้วยความรู้สึกเดียวกับสมัยเด็กๆ เวลาได้นั่งรถจากคลองแงะไปสงขลา คือ สนุกกับการสังเกตว่า ทางรถไฟ สะพานอยู่ตรงไหน เดี๋ยวซ้าย เดี๋ยวขวา เดี๋ยวตัดผ่าน แล้วแข่งกันว่าใครเห็นก่อนกัน ซึ่งเป็นคนละอารมณ์กับเวลาต้องขับรถเองในปัจจุบัน ที่ออกจะหงุดหงิดเวลาต้องรถติดรอรถไฟผ่าน 'เออ..ทำไมต้องทำถนนกับทางรถไฟไขว้กันไปไขว้กันมาแบบนี้ด้วยล่ะครับ.. นายช่าง'

Links
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_Indonesia
https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/asia-south-east-asia-islands-peninsula/indonesia/west-sumatra-trains

No comments:

Post a Comment